Waarom spelend leren in groep 3 geen ‘extraatje’ is, maar juist pure noodzaak.
- Anouk van Ravenhorst
- 17 nov
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 19 nov
Voor veel kinderen voelt de stap van groep 2 naar groep 3 nog steeds als een sprong: van bouwen, rollenspel en kletsen naar stilzitten, werkboekjes en leren in het platte vlak.
Maar wie goed kijkt, ziet het: Kinderen zijn in groep 3 níet ineens groot geworden. Ze leren nog steeds het snelst als ze mogen bewegen, ontdekken, uitproberen en samen dingen doen. Precies daar is Studio Speellijn ontstaan. Om kinderen te helpen kind te zijn, ook wanneer ze nieuwe dingen moeten leren. Want wij geloven en hebben ervaren dat juist op die manier een kind beter, sneller en leuker leert leren.
In deze blog duiken we in wat onderzoek zegt over spelenderwijs leren, speciaal in de leeftijd van groep 3. Wat weten we over:
sneller en dieper leren
minder worsteling met de leerstof
meer concentratie en betrokkenheid
meer sociaal contact en welbevinden
kinderen met een achterstand
En: wat betekent dat voor de leerlijn en leerdoelen, óók als je (bijna) zonder methode wilt werken?
In Nederland wordt al langer onderstreept dat spel niet 'klaar' is na de kleuterklas. De ervaring bij veel meesters en juffen is dat voor veel kinderen de overgang van groep 2 naar groep 3 een (te) grote stap is, en dat kinderen die in groep 3 spelend blijven leren, een soepelere overgang ervaren. Spel blijft daarna belangrijk als krachtige vorm van leren. Ook boven de kleuterleeftijd.
Ook in publicaties over ontwikkelingsgericht werken (zoals Startblokken/Basisontwikkeling en leerlijnen jonge kind) wordt benadrukt dat betekenisvol leren in een speelse context tot ongeveer 7/8 jaar cruciaal is.
Met andere woorden, spelenderwijs leren zou niet ineens moeten stoppen wanneer kinderen in groep 3 komen.
Er is steeds meer onderzoek dat laat zien dat spelend leren niet alleen leuker is, maar ook écht leerwinst oplevert.
Zo zou spelend leren gemiddeld zo'n 4(!!!) maanden extra leerwinst geven op taal en rekenen vergeleken met het reguliere aanbod (bron: onderwijskennis.nl)
Wat betekent dit voor groep 3?
Kinderen leren letters, cijfers, sommen en regels niet alleen maar door platte werkbladen. Ze leren ze juist als ze ermee mogen spelen. Samen met andere kinderen uitspelen of ermee bouwen of dingen ermee verzinnen.
Spel zorgt dat de leerstof blijft hangen, omdat kinderen betekenis, emotie en ervaring koppelen aan wat ze leren in plaats van een 'trucje' te oefenen.
Spelend leren zorgt dus voor veel meer positieve betrokkenheid bij hetgene wat er geleerd moet worden. Dit is ZO ontzettend mooi! Want stel je een wereld voor waarbij ALLE kinderen het leuk vinden om te leren. Niet alleen diegene die toevallig de juiste eigenschappen hebben om zich lang genoeg te kunnen concentreren voor een plat werkblad. Laten we samen leren leuk en makkelijk maken. Kies voor onze speel materialen SPECIAAL voor groep 3 (en ook nog voor groep 4 en de sterke kinderen uit groep 2)
Bekijk onze webshop en lees meer over wat we doen op de site. Volg onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze nieuwste thema's en pakketten.
