Waarom komen we niet van die kloof af?
Studio Speellijn is opgezet door Hetty Smit, onderwijsadviseur. Hetty heeft jarenlang in het onderwijs gewerkt. Ze merkte dat scholen altijd tegen hetzelfde probleem aanliepen. De kloof tussen groep 2 en 3.
Methodes heilig?
Als onderwijsadviseur ziet Hetty op veel scholen dat het ‘klaarstomen’ voor groep 3 gelukkig steeds minder voorkomt. Een mooie stap vooruit.
Maar wat gebeurt er in groep 3? Daar lijken methodes weer heilig. Werkboekjes bieden houvast — want dan worden de doelen tenminste gehaald. Toch?
Misschien wel… maar het plezier is ver te zoeken. Het welbevinden van kinderen verdwijnt, en de lol in lezen en rekenen raakt snel verloren.
Ondertussen worden er elk jaar weer stapels werkboekjes aangeschaft die vooral gevuld moeten worden. Dat moet toch anders kunnen.
Maar hoe dan?
.jpeg)
We weten dat er veel leerkrachten zijn die het wel willen, maar het niet zien zitten of niet durven. Je wil kinderen ook niet te kort doen.
Hetty ziet het vaak gebeuren in groep 2 en 3: leerkrachten die wél anders willen. Die het spel in de les terugbrengen.
Die zoeken, printen, lamineren… en zich vervolgens afvragen: Waar laat ik dit allemaal? Waar was dat ene spelletje ook alweer?
Het kost tijd. Veel tijd.
En hoe duurzaam is het eigenlijk?
Iets aanschaffen dan? Graag! Maar wat dan precies?

Daarom is het tijd voor een ander verhaal.
Een andere insteek. Een duurzame oplossing. Geen werkboekjes meer voor elk kind. Geen druk meer dat iedereen vandaag bladzijde 23 af moet hebben...
Wél materialen die spel stimuleren. Die kinderen spelenderwijs aan doelen laten werken — op hun eigen niveau. Aansluitend bij de werkwijze en het LVS; leerlijnen jonge kind van de Gouwe Academie.
Geen tussentoetsen meer invullen, maar observeren terwijl ze spelen. Meer zicht, meer betrokkenheid, meer effectieve leertijd.
Dezelfde spellen, verschillende levels. Differentiatie zit al in het materiaal.
En het mooiste? Alles is herbruikbaar. Spelen, leren, schoonvegen. Klaar voor de volgende.
Zo kan het dus ook.